800px-200metres_Helsinki2005

رقابت های سالم باعث پیشرفت در کسب و کار میشود

دوستان گرامی موضوع رقابت در کسب و کارهای سنتی شکل خاصی بخود گرفته است .

همه ما کم و بیش به قوانین حاکم برکسب و کار خود واقفیم . نقش اساسی در بازار کسب و کار، رقابتهای درون کسبی است . باید توجه داشته باشیم که شناسایی رقبای کاری بسیار حیاتی است . رقابت مانند میدان مسابقه ایست که دائماً بایدبرای پیروزی بر رقبای خود تلاش کنیم. اگر انگیزه رقابت را از میان ببریم دیگر کسب و کارمان نه پیشرفت میکند و نه انگیزه ای برای پیشرفت باقی خواهد گذاشت . رقیب شناسی خود به تنهایی یکی از ابزارهای موثر و مهم  در دنیای امروزاست  و نیازمند شناخت کامل وهدفمند درتجارت است .

نکته مهم این است که چگونه رقبای خود را شناسایی کنیم و چگونه با آنها به رقابت بپردازیم .

در اینجااین سوال مطرح میشودکه  چه کسی رقیب کسب و کارمن است ؟

آیا تمامی کسانیکه سیسمونی می فروشند رقیب محسوب میشوند.آیا همه رقبا در یک سطح با هم رقابت میکنند؟ بازارهدف من چیست ؟ آیا همه بدنبال یک هدف هستند؟ محصولی که ارائه میکنم چه قشری از جامعه را پوشش میدهد؟

کدامیک از اقشار، بالا،متوسط یا پایین جامعه را هدف گرفته ایم ؟ جایگاه کالای من کجاست ؟

دوستان رقابت باعث رشد و پویایی و کسب مهارتهای ما میشود. در رقابت هااست که رشد و خلاقیت هویدا میشود. انگیزه رسیدن به مقام برتر،علاوه بررشد طرفین در حال رقابت ، باعث رشد و شکوفایی همان صنف هم خواهد شد . تصور کنید اگر شرکت هایی مانند  اپل و سامسونگ ، برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار به رقابت برنمی خاستند، شاید این همه دستاورد علمی هم بدست نمیامد.

رقابت میان آنها،علاوه بررشد مالی  شرکت هایشان ، به بشریت هم خدمات شایانی کرده اند و راحتی ورفاه  را برای مردم دنیا به ارمغان آورده اند. مردم دنیا آسایش و راحتی را مدیون همین رقابت های خلاقانه هستند. رقابت هایی مانند اختراع ماشین بخار ، رادیو ، تلویزیون ، موبایل و … همه وهمه تماماً انگیزه مالی و در نهایت برای رسیدن  به مقام  برتردر رقابت با یکدیگربودند و بشربرای بدست آوردن ثروت بیشترو در نهایت قدرت، دست به اختراع و اکتشاف و نوآوری زده است . یکی از عوامل توسعه در کشورهای غربی همین مساله بوده است.

علم، حاصل تجربیات پیشینیان ما است و با آزمون و خطاهای بسیاراست  که بشکل امروزی خود در آمده است .اگر حس رقابت از انسان گرفته شود دیگر انگیزه ای برای پیشرفت باقی نخواهدماند .

بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که رقابت سالم ، همراه خلاقیت و نوآوری میتواند ، در پیشرفت کسب و کارمان  نقش بسیار موثری را ایفا کند.

همانطور که رقابت های سالم به رشد میانجامد ، رقابت های تخریبی  هم میتواند ، نتیجه ای کاملاً منفی و مخرب وباعث عقب افتادگی و در نهایت به رکود کسب و کار منتهی شود.

عدم  رقابت هم بی انگیزگی ، لختی و سستی  ودر نهایت رکود کسب و کار را بهمراه خواهد آورد. بنابراین اگر بخواهیم از دو عامل تخریبی در بازار نام ببیریم ، یکی  رقابت نا سالم ودیگری عدم رقابت است .

تصور کنید که اگردر مسابقه ای شرکت کنید و تنها فرد شرکت کننده در مسابقه خودتان باشید ، چه اتفاقی میافتد.

فکرکنید که وارد میدان مسابقه شده اید وبی انگیزه و با سرعت دلخواه خودتان در حال حرکت هستید که ناگهان کسی با سرعت و قدرت بیشتر، یکباره وارد میدان مسابقه شود. چه حسی پیدا میکنید؟ فوراً غافلگیر میشویدو با دستپاچگی مسابقه را واگذارخواهیدکرد.

دوستان در شرایط کنونی و پسا تحریم ، کشورمان اخیراً  سیاست تعامل با کشورهای جهان را در پیش گرفته است . درحال حاضررقبای قدرو آماده برای مسابقه ، در حال گرم کردن خودشان هستندو گفتگوهایی هم در این زمینه انجام شده است . البته مشکل فقط کسب و کارهای کوچکی مانند ما نیست، تمام شرکت ها و کارخانجات بزرگ هم در معرض این خطر قرار گرفته اند. آیا تا بحال به این نتیجه رسیده ایدکه دیگرزمان اداره کردن کسب و کار  به شکل سنتی به آخررسیده است و این روش های منسوخ ، دیگر در دنیای امروز کاربردی ندارد. نیاز های مشتریان امروز با نیاز های گذشته تفاوت بسیاری داشته است و اگر تعلل کنید شاید در آینده فرصتی برای جبران نباشد.فرقی نمیکند تولید کننده ، واردکننده ، پخش کننده و فروشگاه دارها ی سنتی ما، همه در معرض این خطراین تحولات بسرمیبرند.

دوستان تا فرصت باقی است حرکت کنیدو به دانش روز خودتان را مجهز کنید تا ناگهان غافلگیر نشوید.

برای من که رقابت، یک نعمت است وهمیشه از رقبای خودم درس های بزرگی را فرا گرفته ام وتاکنون هیچگاه به رقابت دید منفی نداشته ام.

در رقابت ها است که میتوان دانش و تجربه خود را محک زد و در تکامل آن کوشا باشیم تا قبل ازاینکه رخوت و بی انگیزگی ، کسب و کار ما را تحت الشعاع خود قرار دهد. امیدوارم شما دوستان هم  به این موضوع دید مثبت داشته باشید.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *