231.el_problema_del_conocimiento_1

آنکس که بداند و بداند که بداند!

بنظر من افراد مختلف در کسب و کارمان را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد، البته این مطلب فقط در مورد کسب و کارصدق نمیکند، جامعه ما هم شامل این 4 دسته میباشد.

اول: آن عده که همیشه راه را خودشان پیدا میکنند و دنباله روی کسی نیستند و همیشه سوار بر سرنوشت خود هستند و همواره اوضاع و احوال کار و زندگیشان تحت کنترل خودشان است، مصداق آن: “آنکس که بداند و بداند که بداند // اسب خرد از گنبد گردان بجهاند”

دوم: آن دسته از آدمهایی که همیشه منتظر یک تلنگر هستند، ولی به محض اینکه متوجه شدند بقیه راه را میتوانند خودشان پیدا و آنرا طی کنند که: “آنکس که بداند و نداند که بداند // بیدارش نمایید که بس خفته نماند”

سوم: عده دیگر کسانی هستند که احتیاج به راهنمایی دارند، انتقادپذیر هستند و هیچگونه ادعایی هم نسبت به کاری یا کسی یا چیزی ندارند و به آرام آرام کارشان را پیش برده اند که این بیت از شعر در مورد آنها صدق میکند: “آنکس که نداند و بداند که نداند // لنگان خرک خویش به منزل برساند”

چهارم: کسانی هستند که انتقادپذیر نیستند و همواره حرف، حرف خودشان است و خود را عقل کل میدانند و هیچگاه به پوچی و توخالی بودن خود پی نخواهند برد. این افراد معمولاً در مقابل هر تغییری مقاومت میکنند. و آخرین بیت از شعر هم شامل این دسته میشود: “آنکس که نداند و نداند که نداند // در جهل مرکب ابد الدهر بماند”

کسی که خواب است را میشود بیدار کرد، کسی که خودش را به خواب زده را نمیشود بیدار کرد. حال دوستان، ما جزو کدام دسته قرار داریم؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *